Jeg har visst ikke inspirasjon til å skrive om stort annet enn bøker jeg leser for tiden. Folk får ha meg unnskyldt.
Norman er mest kjent for brukervennlighetsbibelen “The Design of Everyday Things“, som tar for seg de fleste aspekter av brukervennlighet med et utgangspunkt i kongitiv psykologi. Det er en god bok, men i lag med alle bøker jeg har lest om brukervennlighet er den også irriterende i sin fokus på nettopp brukervennlighet som det eneste ene som gir et produkt verdi. Og å gjøre noe brukervennlig handler mye om å forenkle, tabloidisere og å gjøre produkter og oppgaver mest mulig rasjonelle i den tro at det da blir et bra produkt.
I Emotional Design tar Norman et oppgjør med denne tankegangen, og går gjennom hvordan produkter tillegges verdi også fra mer emosjonelle aspekter, som utseende og sentimental verdi, i tillegg til brukervennlighet. Og hvordan disse verdiene kan være vel så viktige for et produkt. I forlengelsen går han gjennom hvordan forskjellige typer design påvirker forskjellige aspekter av oss, eksemplevis hva som stimulerer kreativitet og åpen tankegang og hva som stimulerer fokus og tunellsyn. Og hvordan det kan og bør utnyttes i en designprosess, og i forskjellige produkter.
Det sentrale, og gode, med boka er nettopp det at den setter brukervennlighet på plass som ett av flere like viktige aspekter for et produkts design og suksess, og at det aldri holder å fokusere på bare én ting – det være seg estetikk, brukervennlighet eller noe helt annet.
Alt dette er ganske commonsensical i grunn, men boken ga meg mange gode ting, og jeg er ganske sikker på at noe av dette vil finne en prominent plass i den der sa&%#s oppgaven jeg burde ha begynt å skrive på for lenge siden.
De to-tre siste kapitlene tar for seg roboter og kunstig intelligens i fremtiden. To tema som alltid har vært som sovemedisin for meg. Kapitlene bryter med den stilen resten av boka er i, og det er ikke her dens største verdi ligger. Men utenom det så har Norman skrevet en veldig god og inspirerende bok, nok en gang.
Trackback? http://vaj.no/2004/02/emotional-design-av-donald-norman/trackback/