Speciale

Forrige | Neste

De som eventuelt måtte ha fått den oppfattelse at jeg er en flittig student kan godt tro om igjen. Har aldri vært det, og nå har jeg ikke engang tid til å bli det. Den 26. januar skrev jeg at jeg manglet et tema til mitt speciale som skal leveres 1. august. Og nå, snart tre måneder senere, kan jeg opplyse om at jeg fortsatt mangler et tema til mitt speciale som skal leveres 1. august.

At jeg ikke har fulgt en forelesning på nærmere et år, men bare jobbet, har også gjort sitt til at jeg har kommet veldig ut av student-tankegangen, og har vanskelig for å finne noe tema.

Likevel, det er to løse idéer jeg har, og en av dem må forfølges rimelig snart.

Historisk-praktisk-konseptuelt om webutvikling.

En historisk tilgang til hvordan man har tenkt konseptuelt om det å formidle på web, og hvordan dette forandrer seg. Fokus på hvordan viktigheten av søk (og forsåvidt ting som RSS) har stor innvirkning på hvordan man tenker om web, om hvordan man får tilgang til webinhold, og videre hvordan dette har implikasjoner på hvordan websteder kan / bør utvikles for å bli mer verdifulle for brukerne. Som jeg ser det kan det bli en halveis historisk-konseptuell oppgave om web, og en halveis mer praktisk oppgave med fokus på verdier, brukeropplevelser, brukere, brukervennlighet og overtalende design (persuasive design).

Jeg har ikke noen problemformulering enda, som er et problem. Men en fordel med denne oppgaven er at jeg kan noe om de fleste bestanddeler, som webhistorie, søk, søkehistorie, søkemaskinoptimering, weblogs (kan bli et case), brukeradferd, brukervennlighet, generelt webdesign og overtalende design. En annen fordel er at temaet ligger i forlengelsen av det Signal Digital arbeider med, og at jeg kan trekke på mye av den kunnskapen de har om web og brukervennlighet, og ikke minst at de vil kjøpe inn litteratur til meg så lenge den også er litt relevant for dem.

Mer om weblogs

Min andre løse idé er å skriver mer om weblogs. En befriende ting med å skrive om blogging innenfor medievitenskap er at det fortsatt er en relativt orginal ting å skrive om, noe som alltid trekker opp, og i tillegg at det ikke finnes noen bøker om det så man må bruke nettkilder. Mange vil ikke se dette som en fordel, men det er praktisk når man uansett ikke har råd til å kjøpe flere fagbøker.

Likevel, jeg har skrevet om det før, og selv om jeg har prøvd hardt klarer jeg ikke helt å finne en ny inngang til det som jeg synes er interessant. Så neppe.

Om noen skulle ha en annen genial eller ikke-genial idé eller inngang til noe av dette, evt. tips til artikler eller litteratur er det bare å fyre løs!

Skrevet Tuesday 20. April 2004 klokka 12:09 og arkivert under Medievitenskap. Merkelapper: | | |

7 kommentarer:

  1. Høres litt ut som at du egentlig har bestemt deg for oppgaven “Historisk-praktisk-konseptuelt om webutvikling”. En omformulering av det du har skrevet over og vips; så har du en problemformulering.


    Sa Renate Tuesday 20. April 2004 klokka 13:38 | #

  2. Sette “hvordan” foran alt og et spørsmålstegn bak, tenker du? :)

    Og jo, det blir nok den. Det er de temaer jeg har mest sjanse til å skrive ca. 100 sider om på tre måneder..


    Sa Vegard Tuesday 20. April 2004 klokka 13:43 | #

  3. Skriv om blogging! Så blir vi fler.. Du kan lese en annen spesialoppg om blogging for inspirasjon: Skriften på bloggen (http://hjem.wanadoo.dk/~wai26393/01_Speciale-pdf.pdf) Det er tematik i samme gate som denn jeg skal skrive om.. Tror d kan bli gøy! Har du lest We’ve got blog (rebecca blood)? Helt ok som inspirasjon, men ellers lite nyttig. Kilder på nett er genialt og helt stuerent i forhold til en oppgave om blogging! Ellers har jo Jill Walker og Torill Mortensen skrevet Blogging thoughts (http://www.intermedia.uio.no/konferanser/skikt-02/docs/Researching_ICTs_in_context-Ch11-Mortensen-Walker.pdf) Lykke til!


    Sa mari Tuesday 20. April 2004 klokka 14:59 | #

  4. Hadde du vært meg hadde du ikke skrevet om blogging. Såå intresant er det ikke. Jeg ville heller skrive noe om hvordan du tror web’en kan organiseres bedre eller om dens fremtid. Det er mye mer intressant for andre, enn å skrive om enn en moteting som blogg (desuten er en blogg en veldig udefinert ting).

    Jeg ville ha sett litt mer på ting som semantisk web (hvordan organisere web), Rss, brukervennlighet og generelt hva som kan gjøres bedre. Men det var meg.


    Sa Mildrid Tuesday 20. April 2004 klokka 15:22 | #

  5. Mari: Takk for tips! Har lest “Skriften på Bloggen”, hun som har skrevet den studerer/-te sammen med meg (uten at jeg vet hvem det er, forøvrig). Personlig har jeg brukt Goffman og denslags tilgang før når jeg har skrevet om usenet, og føler meg derfor litt ferdig med det.

    Rebecca Blood brukte jeg selv i min oppgave om blogging, og den er bra til inspirasjon, som du sier. Og Blogging Thoughts skrives ut nå, så den skal jeg komme meg igjennom en dag!

    Men det jeg synes er mest interessant med blogger akkurat nå er i et litt annet perspektiv. Nemlig den ekstreme popularitet enkelt blogger har fått vha. relativt enkle virkemidler, hvor de mest populære har besøkstall, deltagelse og engasjement som mange andre store kommersielle websteder bare kan drømme om. Det har nok noe med fellesskapet, hvordan Google (pagerank) fungerer og diverse, men det er uansett tydelig at blogger gjør noe riktig en eller annen plass, og dét er interessant å bruke som en del av oppgave #1 over – som dypest sett handler om hvordan man kan skape bedre og mer engasjerende websteder.

    I tillegg er det interessant hvordan blogger bruker RSS og de spede forsøk på mer semantiske web-ting (autogenererte spillelister, GeoURL, etc.) På denne måten kan de fungere som en motor for videre utvikling av web og webinnhold.

    Mildrid: Som du sikkert skjønner er jeg enig med deg :)


    Sa Vegard Tuesday 20. April 2004 klokka 15:35 | #

  6. 1. Hvordan bruke blogg som verktøy i undervisning?
    2. Blogging og demokrati.
    Eller en kombinasjon.

    Blogg er et forenklet publiseringssystem som er tilgjengelig for alle. Det er unikt og gjør dette verktøyet svært anvendelig for skoleklasser eller studier.


    Sa Morten Kielland Wednesday 21. April 2004 klokka 20:43 | #

  7. Jo, det hadde vært en mulighet, men skal man skrive om demokrati og internett må jeg lese Borgerlig offentlighet av Habermas igjen, og jeg tror jeg har sverget på å ikke gjøre det mer. I tillegg ender det alltid med en konklusjon á-la: “ja det er muligheter, men nei, det er fortsatt bare de rike og ressurssterke som kan bruke det”.. :)


    Sa Vegard Friday 23. April 2004 klokka 12:02 | #

Kom med en kommentar

Trackback? http://vaj.no/2004/04/speciale/trackback/

Abonner på innlegg Abonner på kommentarer (Hva er dette?)