Persuasive Technology av B.J. Fogg

Forrige | Neste

cover: Persuasive TechnologyJeg prøver å lese meg litt mer opp til mitt speciale, som skal leveres om ca. to måneder. Siste bok jeg kom meg igjennom var “Persuasive Technology – Using computers to change what we think and do” av B.J. Fogg, som ofte blir anbefalt om man skal dykke ned i feltet overbevisende design og teknologi.

Teknikker man har for å overbevise, og mekanismer som spiller inn hvis man skal eller ikke skal bli overbevist er velkjent innenfor både filosofi og psykologi, så Fogg gir i denne boka først og fremst et overblikk over hvor dette feltet krysser med HCI-feltet, altså hvor det relaterer seg til datamaskiner og vår interaksjon med dem – et felt han kaller kaptologi (captology).

Og det er først og fremst for å få et overblikk boka er god. Han snakker om de fordeler interaktive media har overfor mennesker og andre medier når det kommer til å overbevise. Han klassifiserer forskjellige typer av overbevisning. Han identifiserer diverse roller teknologi kan ha (her: verktøy, medie og sosial aktør), og hvordan datamaskiner kan brukes til overbevisning i de forskjellige rollene. Dette var det mest interessante i boka for min del.

Videre er det to kapittel som omhandler kredibilitet, og kredibilitet på web i særdeleshet. Her presenteres en del interessante resultater fra en rekke undersøkelser han har gjort, som kanskje ikke er så oppsiktsvekkende, men som kan være veldig greie å vise til. Og veldig greie å ha med i eksempelvis en oppgave. Et interessant resultat var at reklamer på web gir generelt mindre kredibilitet til et websted, med mindre reklamene er relevante for innholdet på siden (eksempelvis Googles Adwords), som faktisk gir et websted mer kredibilitet. Og sånne ting.

Til slutt ser han litt fremover på hvilke muligheter bl.a. mobile enheter har for overbevisning i fremtiden. Og til slutt et kapittel dedikert til etiske overveielser. Dette er viktig, men ikke så interessant som resten. Boka er på rundt 230 sider, veldig lettlest, veldig godt strukturert, og spekket med eksempler. Den anbefales herved som en inngang til feltet, om noen skulle trenge det.

Skrevet Monday 24. May 2004 klokka 11:37 og arkivert under Medievitenskap. Merkelapper: | | |

2 kommentarer:

  1. Jeg holder på å lese boka nå. Den er jo skrevet i i 2004. BJ Fogg gjorde ifjor en del forsøk knyttet til Facebook. I hvilken grad vil du si at Facebook bruker prinsippene i boka til BJ Fogg?


    Sa KP Monday 28. July 2008 klokka 16:44 | #

  2. Nå er det lenge siden jeg leste denne, så jeg husker den ikke så spesifikt, men hans neste bok heter “The Psychology of Facebook”, noe som ikke overrasker meg da Facebook jo har gjort mange grep for stadig å holde brukerne på siden, og stadig få de til å engasjere seg der. Det ser man på alt fra alle kommentarmulighetene man har, alle mulighetene man har til å følge med kommentarer, vennlig språkbruk, design etc


    Sa Vegard Thursday 7. August 2008 klokka 11:32 | #

Kom med en kommentar

Trackback? http://vaj.no/2004/05/persuasive-technology-av-bj-fogg/trackback/

Abonner på innlegg Abonner på kommentarer (Hva er dette?)