Siste prosjekt på jobb har vært å lage et websted for en artikkelserie som en kollega skriver. Styrkeprøven, som artikkelserien heter, står hver mandag på baksiden av Berlingske Business (Berlingske Tidende), og er en artikkel hvor to websteder i samme sjanger / bransje blir vurdert opp mot hverandre. I praksis blir rundt hundre brukere, fra et panel på ca. 1700, utvalgt etter visse demografiske og verdimessige kriterier for å løse fem oppgaver som man burde kunne løse på de aktuelle webstedene.
I tillegg til å skaffe disse artiklene et hjem på web skal webstedet være en plass hvor brukervennlighetsavdelingen presenterer seg og sine kompetanser, og er altså et slags permanent kampanjewebsted.
Jeg fikk den snasne tittelen prosjektleder, som i praksis betydde at jeg gjorde alt bortsett fra grafisk design, som en designer lagde. Nå var det heldig at det valgte design var så likt det forrige webstedet jeg lagde at jeg kunne gjenbruke stilsettet fullstendig (ah, CSS!). Ergo ble det som jeg sikkert ville valgt uansett, kanskje bortsett fra fargevalg og noen sånne småting.
Uansett var det morsomt å lage et websted for styrkeprøven, først og fremst da innholdet er bra, men også fordi jeg i september i fjor satt på cafe og leste Berlingske Businness, så Styrkeprøven, og bestemte meg for å sende en mail til firmaet bak, da det var akkurar en sånn plass jeg kunne tenke meg å ha praksisplass. Og det fikk jeg jo.
Merk at sidene enda ikke er offisielt lansert, enda ikke testet, og at det fortsatt finnes litt lorem-ipsum rundt om kring. Men min jobb er for det meste ferdig, og jeg er lei av å vente på innholdsprodusentene.
Til slutt: det finnes en styrkeprøve-RSS (atom, fulltekst), og teknisk sett er det validerende css og xhtml av stengeste sort. CMS-et som styrer herligheten er Movable Type som jeg fikk lov til å fikle en hel del med. Så mye at jeg bestemte meg for å skrive ned alt i to innlegg til, nemlig:
Trackback? http://vaj.no/2004/03/nytt-websted-brugeroplevelsedk/trackback/