I København: jeg betaler 245 kroner for månedskortet mitt. Det gjelder på alle busser, tog, metro og havnebusser. I tillegg gjelder det på alle nattbusser, så man slipper nattillegg.
I Oslo: jeg tar tog fra Vevelstad til Nasjonalteatret, 45 kroner. Jeg tar buss fra Akersgata til Sagene, 30 kroner. Jeg tar trikk fra Sagene til Oslo S, 30 nye kroner. Jeg tar tog tilbake til Vevelstad, spør om jeg får overgang fra trikkebilletten min, og får til svar “Fra Oslo Sporveier..? Neineinei..”. Å besøke en kompis på Sagene kostet meg 150 kroner.
I Tromsø: hadde de et studentkort før. Det fylte man penger på, så kostet det ca 10 kroner utenom rushtid og 13 i rushtid. Altså et kort tilpasset studentenes bussbehov og trafikkmønster. Så det måtte fjernes, og erstattes med et månedskort til 500, som passer mye dårligere til en students behov (i alle fall i Tromsø, hvor avstandene ikke er så store).
Dette kortet ville jeg likevel kjøpe. Men det kan jeg ikke, for jeg er ikke student i Norge. At jeg er norsk, at jeg er student og at jeg i likhet med alle norske studenter lever på norsk studielån nytter ikke.
Ganske rart folk ikke kjører mer kollektivt i Norge.
Jeg er IKKE student, og må ta buss fra Mortensnes til Tromsø sentrum hver dag. Løsningen er det såklate 50-kortet, noe som betyr at jeg må ut med 700,- kroner i måneden for å ta buss. I slutten av mai kjøpt jeg meg sykkel. Den kosta 4000,-. Det betyr at jeg kun trenger å sykle til jobb i ca. 5,7 måneder for å ha spart inn sykkelen. Til neste år begynner jeg mao. å TJENE penger ved å sykle … ;-)
Ifølge Tromsbuss er ikke jeg heller student. Eller, ikke berettiget til studentrabatt, så jeg må bruke samme kort som deg. En måned i Tromsø vil derfor koste ca det samme som et kvartal i København. For et _mye_ dårligere tilbud..
(Jeg solgte sykkelen min til en kompis, for en øl. Nå innser jeg at det kanskje ikke var så lurt.. :)
Jeg bor 3 mil nord for Oslo, herifra til Oslo må jeg betale et sted mellom 1100 og nesten 1300 kroner pr. måned for månedskort (personlig og “fleksi”).
Koster ikke veldig mye mer å kjøre, og da slipper man tog som altfor ofte innstilles, eller å bruke en uendelighet på å komme seg til sentrum fordi bussen må stoppe hvert 100 meter (ja, det er NOEN holdeplasser herifra og ned til sentrum, og bussen jeg tar skal vist stoppe på alle).
Kollektivtrafikk i Norge er gøy!
Trackback? http://vaj.no/2003/07/kollektivtrafikk/trackback/