Om personas

Forrige | Neste

fire personaplansjer på mitt skrivebordEn liten del av praktikkoppholdet har vært å utvikle noen personas. Personas er, i mangel av bedre ord, et utviklingsverktøy, som går ut på å skape personifiserte brukerarketyper. Altså en personifisering av dine målgrupper.

Dette er selvsagt mest fruktbart å bruke på større webprosjekter, hvor man har flere eller spredte målgrupper, og hvor man foretar intervjuer og brukertester som en del av utviklingen. Tilfeldigvis jobber jeg på et sånnt prosjekt nå. Og jeg har også vært ute i det ganske danske land og intervjuet omkring 40 potensielle brukere av et system. På den måten får man et overblikk over hvem de potensielle brukerene er, hva deres forventninger er, hvilke forbehold de har, hvor mye de bruker nettet etc.

For å konkretisere disse data lager man så noen personas, som gjerne er plansjer med bilde av personene, stillingsinformasjon, en liten bakgrunnshistorie, en beskrivelse av hvor mye de bruker nettet, en beskrivelse av hvordan arbeidsdagen er lagt opp, hvordan dette påvirker ønskene og forbeholdene de har til et system, hvilke oppgaver de typisk skal løse på en arbeidsdag. Og litt mer om deres fremtidsplaner og mål.

Idéen er så at man får noe konkret å forholde seg til i utviklingen, og kan om man gjør endringer eller legger til nye ting, spørre men hva sier Lotte til dette da?

Om personas blir mye brukt vet jeg ikke (jeg tipper på nei). Likevel er det ganske underholdende å lage disse. I dag har jeg kreert Lotte, som er ganske kjedelig. Fraskilte Lise, med arbeidsskade og stor interesse for latinamerikansk litteratur. Barnløse Ellen, teknologifrik, men usikker i jobben sin. Og Nikolaj, snart pensjonist, med en irriterende sønn.

Om noen skulle være mer interessert finnes det hjelp på nettet:

Skrevet Thursday 30. October 2003 klokka 17:58 og arkivert under Medievitenskap.

Kom med en kommentar

Trackback? http://vaj.no/2003/10/om-personas/trackback/

Abonner på innlegg Abonner på kommentarer (Hva er dette?)