Moro med Movable Type, metainformasjon og meta description

Forrige | Neste

Av og til blir man inspirert til å gjøre de merkeligste ting. Siste endring i bloggen er at jeg har tatt i bruk “excerpt”-feltet i Movable Type for å skrive små sammendrag av alle innlegg og andre sider på disse sidene (alle mine sider er teknisk sett blogginnlegg, også de ca. tyve som ikke har noe med bloggen å gjøre).

Først og fremst gjorde jeg dette for å forbedre søkemaskinen litt, som flere og flere bruker til de merkeligste søk. Bruker man ikke “excerpt”-feltet vises de 20 første ord på siden i søkeresultatet, noe som sjelden sier noe om hva siden egentlig handler om. Grunnet dette var også innleggsoversikten uoverskuelig og lite brukbar, noe som forbedres av disse beskrivelsene. Og de kommer i RSS-filene.

Når jeg var kommet så langt tenkte jeg at jeg også kunne bruke dem som et lite sammendrag av hvert innlegg, presentert på siden av innlegget. I sidebaren til høyre i innleggene mine har jeg lenge skrevet ting som “dette er den permanente adressen til innlegget ‘blabla’ skrevet i bloggen vgrd.dk”. Det kan jo enhver skjønne. Så nå kommer heller dette lille sammendraget der, som er mer fornuftig.

Det er enkelt som smør å gjøre. For å lage denne sidebaren med Movable Type skrev jeg bare:


<h2>
Oppsummering</h2>
<p><$MTEntryExcerpt$></p>

<p>Innlegget er skrevet i<a href="/">Vegards blogg</a> <$MTEntryDate format="%e. %B, %Y" lower_case="1"$>, og arkivert under <$MTEntryCategories glue="og "$>
<a href="<$MTCategoryArchiveLink$>"><$MTCategoryLabel$></a>
</MTEntryCategories>
</p>

Noe som gir følgende resultat for dette innlegget:

Oppsummering

Hvordan forbedre metainformasjon med enkle grep vha. Movable Type, samt bruk og betydning av meta description-taggen

Innlegget er skrevet i Vegards blogg mandag 12. januar, og arkivert under Web og webutvikling

Ingen grunn til å slutte når man er kommet så langt. Etter dette kom jeg på at jeg kunne bruke samme informasjon i en <meta name="description" content="..." />-tag. <meta>-tags plasseres innenfor <head> og </head> i (x)html og brukes til, *tada*, metainformasjon om dokumenter. Tidligere brukte søkemaskiner disse til å ranke websider, med da det raskt førte til massivt misbruk sluttet først Google med det, og så de fleste andre. Google ignorerer som oftest fortsatt disse taggene, og ingen (?) bruker det til ranking mer. Men noen søkemotorer, kanskje med Inktomi i spissen (leverer bl.a. til MSN), bruker meta description som beskrivelse av innlegget, på samme måte som min egen søkemotor nå gjør.

Et problem med at Google lager sine egne beskrivelser heller enn å bruke eventuell meta description er at man blir presentert med tullete søkeresultater a-lá dette:

screenshot fra søkeresultat med uforståelig beskrivelse

..for å bruke et eksempel fra et, heh, populært treff på disse sidene. På de søkemaskinene som gjør nytte av meta description vil søkeresultatet heller se ut som dette (fiktive) eksemplet:

screenshot fra søkeresultat med bedre beskrivelse

..som utvilsomt gir mer verdifull informasjon om innlegget enn første eksempel.

Verd å merke seg hender det at også Google bruker meta description; så vidt jeg har forstått er det hvis siden ikke inneholder noe tekst (men eksempelvis bare er et bilde), eller hvis alle søkeordene går igjen i teksten som står i meta description.

Et praktisk tips angående dette er derfor å sørge for at din beskrivelse, i tillegg til å si noe fornuftig og konkret om det faktiske innholdet, også inneholder mulige søkeord. I tillegg er det en gylden regel at meta description kun bør være på mellom 150 og 250 tegn, da ikke søkemaskiner presenterer mer enn ca. det.

Så hvordan gjør man dette? Det kunne ikke vært enklere. Plasser følgende linje mellom <head> og </head> i malene for innleggene dine:


<meta name="description" content="
<$MTEntryExcerpt$>" />

Alt i alt gjør riktig bruk av metainformasjon sidene dine lettere å scanne og gir mer meningsfylte søkeresultater både fra interne og eksterne søkemotorer. Og at jeg har gjort alt dette er sannsynligvis et tegn på at jeg leser alt for mye usability-litteratur for tiden.

En annen liten ting, i farta har jeg ryddet litt opp i kategoriene mine. Det virker som om mange innlegg fremover vil passe i både kategorien web og webutvikling og kategorien studier. Det gidder jeg ikke, derfor har jeg fjernet en del bokomtaler og lignende fra førstnevnte kategori, som nå bare finnes i sistnevnte. Eller kort sagt: praktiske ting går fremover i web og webutvikling, mer teoretiske ting (dog om ca. samme tema) går i kategorien studier.

Skrevet Monday 12. January 2004 klokka 15:16 og arkivert under Web og webutvikling.

8 kommentarer:

  1. Takk for gode råd og tips, som jeg har implementert i bloggene mine i dag :-)

    Nå skal du få et par av meg for litt bedre google ranking:

    * Istedenfor teksten “Permalink” på hovedsidene, bruk heller tittelen for innlegget.
    * Bytt om på sidetittelen og overskriften i <title> taggen, tro det eller ei – men det gir faktisk bedre ranking.


    Sa Jarle Monday 12. January 2004 klokka 20:24 | #

  2. Gode greier :)

    Har lenge tenkt å gjøre noe med permalink-linken så det kommer nok (er det egentlig noen som ikke leser blogger på fast basis som forstår hva som ligger i begrepet “permalink”?)

    Og hvis jeg forstår deg rett: det er bedre å skrive eksempelvis:

    * innleggstittel : vgrd.dk

    enn

    * vgrd.dk : innleggstittel

    ?

    (og hvis noen andre enn meg har hatt problemer med å komme inn her i dag: det har vært en DNS-feil, men den er visstnok rettet på nå)


    Sa Vegard Tuesday 13. January 2004 klokka 14:55 | #

  3. Jepp, det er det Jarle mener. Årsaken er at Google vekter dokumenter høyere jo tidligere søkebegrepet dukker opp i dokumentet.

    Et relativt greit eksempel på hvor bra det funker, kan du få ved å google etter “rounded css tabs” der en liten demo jeg laget dukker opp. Den siden er kanskje linket til fra 5-6 andre nettsteder, og mitt resultat dukker opp foran relativt mange anerkjente nettsteder som skriver om det samme.

    (En annen artighet er at jeg er resultat nummer 20 dersom du googler etter “sex statistics”, i et innlegg som overhodet ikke handler om sex, og heller ikke nevner ordet på resten av websiden).


    Sa Arve Tuesday 13. January 2004 klokka 18:51 | #

  4. Dette var lurt. Jeg har ikke MT, men likevel var det bare tre linjer som måtte endres til meg, også. Og det ble kjempetøft!


    Sa Lasse Wednesday 14. January 2004 klokka 23:46 | #

  5. Godt godt! Jeg skal ordne mitt oppsett etter Jarles (og Arves) tips når jeg får tid selv.

    En liten ting å huske på med meta description er å ikke bruke vanlige gåseøyne (“) i beskrivelsen, da dette fører til at dokumentet ikke vil validere. Jeg måtte blant annet rette ~20 beskrivelser pga dette :)


    Sa Vegard Monday 19. January 2004 klokka 12:41 | #

  6. En god funksjon i bloggeklienten ecto er at man kan få opp en advarsel om man har glemt å legge inn Excerpt. Flott for glemske mennesker som meg.

    Takk for ranking-tips forresten Jarle!


    Sa - - e r i k - - Wednesday 24. March 2004 klokka 10:37 | #

  7. Takk takk, dette har hvert til stor hjelp.


    Sa Frantique Thursday 25. March 2004 klokka 16:08 | #

  8. Movable Type 10 000 visitors-checkup

    The lazy-web designers guide to tuning Movable Type (MT) to achieve blogging nirvana. Oh, and many tips work with other blogs too! Yay!


    Sa The Veland Show Wednesday 24. March 2004 klokka 17:59 | #

Kom med en kommentar

Trackback? http://vaj.no/2004/01/moro-med-movable-type-metainformasjon-og-meta-description/trackback/

Abonner på innlegg Abonner på kommentarer (Hva er dette?)