Søkemaskinoptimering

Forrige | Neste

Etter at Jarle skrev om sine erfaringer med Mosaikk Gruppen (sic!), har flere sympatiblogget, og også jeg.

Men jeg vil heller skrive litt generelt om søkemaskinoptimering. Det finnes en rekke teknikker innenfor dette, og noen er gode mens andre er dårlige. Og flere er direkte uetiske. For å ta de gode først:

Ha et godt websted, med godt innhold. Da vil folk linke til deg, som er det aller viktigste for å få høye søkeresultater. Dette er også det vanskeligste, men ingen har heller sagt at det skal være lett å få høye søkeresultater. Det bør ikke være lett. Dette er selve grunnen til at blogger kommer høyt opp i Google. Det er selve grunnen til at mine sider har 4/10 som pagerank. Jarles sider har 5/10. Søkemaskinoptimatørene i Mosaikk Gruppen har 1/10. Lurer du på hva du har kan du installere Googles Toolbar i IE, eller bruke denne Pagerank-kalkulatoren.

Selv om dette er vanskelig finnes det noen teknikker man kan bruke. Amazon er kroneksemplet på noen som positivt har utnyttet det nettverksaspektet som pagerank er basert på, bl.a. ved å la folk lage sine egne ønskelister. Prøv å legg merke til hvor mange blogger og private sider som linker til sin ønskeliste hos Amazon, som linker direkte videre til Amazons produkter. I tillegg gir de rabattordninger til folk som linker til Amazon-produkter fra sine sider. Søk på en vilkårlig engelsk boktittel i Google, og du vil nesten garantert få Amazon opp av de første 10 treffene. Amazon har 9/10 i pagerank, og det er blant mye annet grunnet teknikker som dette. Viktigste grunn er fortsatt at Amazon har et godt websted med et godt innhold.

For det andre: bruk gode titler som sier noe om innholdet i siden. Innholdet i <title>-taggen er dét av ditt innhold som blir vektet definitivt høyest av Google. I forlengelsen av dette: skriv riktig kode, og bruk (x)html strukturert som det er ment. Dette er viktig da Google vekter innhold mellom <h1> og </h1> høyere enn innhold mellom eksempelvis <p> og </p>. Hvis innholdet i den første <h1> på en side er det samme som innholdet i sidens <title> gir det også ekstra poeng. Men det hjelper ingenting om du fortsatt ikke har et godt websted med godt innhold.

Det dummeste du kan gjøre med tanke på dette er å bruke frames eller andre teknikker som gjør at sidene ikke får unike URL-er eller ordentlige titler. Mao.no, den største norske bokbutikken som jeg ellers har gode erfaringer med, feiler stort her ved å bruke frames. Søk på “forbrytelse og straff”, du får mine sider opp som nummer to. Du får ikke mao opp på de første 50 (så gadd jeg ikke å se mer). Dette til tross for at det er en mengde utgående linker fra mine sider til mao, så de skal arve min pagerank. Desverre for dem har de valgt en så forhistorisk måte å formidle på at det ikke nytter. Jeg vil tro mao har mye mer lyst til å komme høyt opp i søkemaskiner enn jeg har, all den tid de faktisk lever av å selge bøker som “Forbrytelse og straff”, men skal de søkemaskinoptimere nytter det ikke å kjøpe alle slags tjenester, de legge om systemet sitt.

I tillegg har domenet og informasjonsarkitekturen din noe å si, som jeg såvidt nevnte da jeg skrev om mine nye URL-er (nederst). I tillegg har linktekstene dine noe å si. I tillegg har en million andre ting noe å si, men ingenting er en brøkdel så viktig som å ha et godt websted med godt innhold. Da vil folk linke til det, og først da aksellererer pagerank virkelig.

Så det dårlige.

Mange firmaer (uten å nevne navn) bruker diverse skitne metoder for å øke en klients pagerank. En populær metode er å opprette egne domener, som inneholder en mengde søkeord og kombinasjoner av søkeord, men som kun har som funksjon å videresende til et annet domene. Et eksempel kan være at domenet www.billig-flybillett-flyselskap.com opprettes for å videresende til flyselskap.com.

Jeg har fått presentasjoner av firmaer som har brukt denne teknikken, og hadde oprettet ca. 20 falske domener for en kunde, som videresendte til kundens sider. Dette hadde kostet kunden veldig mye penger, og vi ble vist statistikk over hvor mange videresendelser de hadde stått for. Det var helt ærlig den minst imponerende statistikken jeg noengang har sett. Men desverre nok til å overbevise andre gjøker innenfor business-verden om at det var verd det.

Det de imidlertid burde tenke på er at de kan bli svartelistet av Google, og dermed ikke få noen resultater opp. Jeg vil ikke nøle et sekund med å melde noen som gjør dette til Google. Det er fordi Googles forretningsstrategi, og grunnen til Googles velfortjente suksess, er å levere de mest relevante søkeresultat hurtigst mulig. Firmaer som har som eneste strategi og formål å angripe denne (eller noen annens forretningsstrategi) har jeg ingenting til overs for, og de fortjener ikke annet.

Skrevet Tuesday 11. May 2004 klokka 14:29 og arkivert under Web og webutvikling. Merkelapper: | | | | |

9 kommentarer:

  1. Din link på “søk på forbrytelse og straff” gav meg din side som nummer 5, ikke nummer 2, så det endrer seg hurtig… Mye gøy på dette området, og mye svinaktig ute og går. Du har ikke nevnt noe særlig om “meta tags”, “dublin core”, etc. og betydningen slikt har for rangering, men det er kanskje ikke så viktig?


    Sa Lon Tuesday 11. May 2004 klokka 15:02 | #

  2. Hm, så sannelig. Jeg var visselig nummer to da jeg skrev det! Uansett så har dette med språkinnstillinger å gjøre.

    Bruker jeg google.dk og søker i sider fra Danmark er jeg nummer en. Tar jeg et Kvasir-søk og velger å søke i Norge er jeg nummer tre. Velger jeg verden er jeg nummer fem.

    Uansett er jeg (absurd) høyt oppe, første bokhandlere kommer som treff 12, 13 og 14 hos Kvasir, og mao er fortsatt ikke med i det hele tatt.

    Det er litt uenighet om viktigheten av metatags. Det sies at Google ignorerer det fullstendig grunnet mye misbruk, men noen ting kan tyde på at det ikke stemmer helt. Jeg bruker meta description selv, og har selvsagt tidligere nevt hvor uendelig moro man kan ha det med metainformasjon :) Der står det også litt om bruk og betydningen av det.

    Dublin core derimot kjenner jeg ikke til i det hele tatt..


    Sa Vegard Tuesday 11. May 2004 klokka 15:23 | #

  3. DC er vel bare et initiativ for å forsøke å standardisere metadata. Se dublincore.org. Problemet er, som du sier, misbruk av mulighetene som ligger i metadata…


    Sa Lon Tuesday 11. May 2004 klokka 16:53 | #

  4. tenkte at denne og ikke minst denne linken kunne være av interesse, da disse handler om å lure søkemotorer. =)


    Sa arne Friday 14. May 2004 klokka 8:36 | #

  5. Hei Vegard. Ser at det er lenge siden dette temaet ble diskutert, men jeg vil allikevel kommentere det du sier om å opprette egne domener for å videresende trafikken til f.eks en nettbutikk.

    Se for deg følgende: Et firma betaler massevis av penger for å få utviklet en nettbutikk som er integrert med, og støtter deres bakenforliggende driftsystem. Senere blir de fortalt av eksperter at strukturen på nettbutikken er ugunstig i forhold til søkemotoroptimalisering. Problemet er bare at omstrukturering ikke er gjort i en håndvending. Det er dyrt og tidkrevende, og de som skal gjøre omstruktureringen må ha inngående kjennskap til det bakenforliggende driftsystemet.

    Er det da “skittent” å opprette et alternativt domene, f.eks. http://www.produkt.hoved-domene.no, som blir bygd opp med en mer hensiktsmessig struktur, og som har som formål å dirigere de besøkende til hoveddomenet?

    Dette vil jo kunne spare det aktuelle firmaet for mye tid og penger, og jeg kan ikke se hva som er skittent eller uetisk med det i det hele tatt.

    Kan du forklare meg hvorfor denne metoden blir sett på som skitten?


    Sa Palooka Wednesday 10. November 2004 klokka 11:06 | #

  6. Hei, jeg skal prøve å svare så godt jeg kan:

    For det første, er en struktur på en nettbutikk eller annet websted ugunstig for søkemaskiner, så er den det. Det finnes ingen magisk løsning som løser dette uten å bruke ressurser på det. Effekten av denne type søkemaskinoptimering er, som jeg skrev over, svært lite imponerende (men mange kan likevel lures av lite imponerende serverlogger og statistikker, presentert av en god selger).

    Så, er det skittent og uetisk å gjøre det du henviser til i ditt eksempel? Ja forsåvidt, men er det *ett* *sub*domene på egen server som videresender er det jo ikke den store forbrytelsen. Men det er fortsatt teit. Det er fortsatt symptombehandling, og ikke minst, det vil ha enormt liten, om noen, effekt. Å tro at dette er en magisk løsning for et system som i utgangspunktet er dårlig er å ta kraftig feil. Tenk ting som dette inn fra begynnelsen av, lag kvalitetssystemer, og du vil spare en masse i det lange løp.

    Er det skittent å opprette hundrevis av egne domener, fylt opp av søkeord, og som kun brukes til å videresende? Ja.

    Du må her huske at Google er et privat firma, med en forretningsstrategi som går på å levere gode søkeresultater til sine brukere. Dette er noe de klarer ved at de har brukt store ressurser på å utvikle god software som gjør dette, har en svært god forståelse for web i bunn, og er smartere enn sine konkurrenter.

    Optimeringsteknikker som den du beskriver går på å lure og forpurre Google sin programvare, så de ikke leverer like gode resultater til brukerne sine, men leverer de beste resultatene til de som er flinkest til å lure programvaren. Dette er ingenting annet enn spam.

    Så ja, hvis man ikke liker spam, og hvis man synes det er uetisk å gå i strupen på, og forsøke å ødelegge, andre firmaers forretningsidéer til egen fordel så er det uetisk og skittent. Jeg fryder meg rått over det som skjedde med SAS Radisson (bakgrunn her). Jeg skriver forøvrig om en presentasjon jeg var på over, der eksemplet var et flyselskap. Du kan jo gjette hvilket.


    Sa Vegard Wednesday 10. November 2004 klokka 16:04 | #

  7. Søkemotoroptimalisering

    … eller hvordan bli funnet på web, er nesten et helt eget fag. Det er en rekke ting man må …


    Sa Lasses hjemmeside Wednesday 12. May 2004 klokka 8:06 | #

  8. Status – Mosaikk Gruppen

    Hadde en 30 minutters samtale med Mosaikk Gruppens styreformann og salgsdirektør Knut Høibraaten i forrige uke. Har bare ikke hatt…


    Sa jarle på norsk Wednesday 19. May 2004 klokka 1:24 | #

  9. Søkemotoroptimalisering

    Hos Arve går det varmt for seg i en debatt om søkemotoroptimalisering. Det er en velkjent sak at søkemotoroptimalisering er en ullen bransje med mange aktører, hvor enkelte forsøker å gjøre dette på rett måte, mens størsteparten legger i vei med metode…


    Sa Martin Bekkelund Friday 15. April 2005 klokka 17:42 | #

Kom med en kommentar

Trackback? http://vaj.no/2004/05/sokemaskinoptimering/trackback/

Abonner på innlegg Abonner på kommentarer (Hva er dette?)